Itsepalvelukassa – uhka vai mahdollisuus?
Itsepalvelukassojen suosio Suomessa on kasvanut voimakkaasti 2010-luvulla


Itsepalvelukassaton ruokakauppa tai tavaratalo alkaa kohta olla pieni harvinaisuus. Ensimmäisenä itsepalvelukassat otti käyttöön S-Ryhmä vuonna 2012. Sitä seurasivat K-Ryhmä ja lopulta myös Lidl, jossa uudistusta ajetaan parhaillaan sisään. Itsepalvelukassoja löytyy jo monista kahviloista, halpahalleista ja tavarataloista, kuten Puuiloista ja Ikeoista.

Itsepalvelukassojen yleistyminen ei kuitenkaan ole vähentänyt työpaikkoja kaupan alalla. Se ei siis lupaa suoria säästöjä henkilöstökustannuksiin. Miksi kauppiaan sitten tulisi harkita itsepalvelukassojen hyödyntämistä myymälässään?

Koska itsepalvelukassa lyhentää jonoja ja vapauttaa myyjiä kassoilta hyödyllisempiin tehtäviin.

Eräs pienehkön eläinkaupan myyjä vastusti itsepalvelukassaa mm. näillä argumenteilla: ”ei sovi meille, me ollaan palveleva myymälä”, ”meille on tärkeää kohdata asiakas”, ”itsepalvelukassalla ei voi tehdä lisämyyntiä”, ”tuotteissamme ei aina ole viivakoodeja”. Nämä kaikki ovat tekosyitä tai täysin ratkaistavissa olevia ongelmia. Itse en eläinkaupan asiakkaana arvosta myyjän kohtaamista tai lisämyyntiä, jos olen kiireinen ja haluan vain saada kissanruokani maksettua. Mielummin rahastan itse itseni – tai yksinkertaisesti jätän tuotteet ostamatta - kuin odotan sen ainoan myyjän vapautumista, joka parhaillaan pyydystää kultakalaa toiselle asiakkaalle.

Itsepalvelukassan ei myöskään tarvitse olla kallis investointi. Yksinkertaisimmillaan itsepalvelukassa rakentuu tavallisesta kosketusnäytöllisestä kassatietokoneesta, kuittitulostimesta, viivakoodilukijasta ja korttimaksupäätteestä, jotka voidaan ruuvata pöytäpintaan kiinni.

Jostain syystä itsepalvelukassat eivät vielä ole yleistyneet pienemmissä erikoisliikkeissä. Koetaanko kauppiaskunnassa, että itsepalvelukassa on asiakaspalvelukokemusta heikentävä tekijä? Vai onko kyseessä pelkkä muutosvastarinta?

Crafthouse tarjoaa itsepalvelukassaa Kassa.fi -tuotteen modulina. Jos olet kiinnostunut itsepalvelukassan hyödyntämisestä myymälässänne, ole yhteydessä myyntiimme. Suunnitellaan yhdessä myymäläänne soveltuva ratkaisu.

Asiakaspalveluumme vahvistusta
Hanna Leeve on nimetty uudeksi asiakaspalvelupäälliköksi Miko Harjun aloittaessa myyntineuvottelijan tehtävässä